Ikke så snart de fleste tohjulede er blevet sat i ly for vintervejret og saltsprederne, varsler den danske Kawasaki-importør om nye og spændende modeller til den kommende sæson.
- Vi er det mærke, som præsenterer flest nyheder i 2012, og det handler blandt andet om, at vores kunder skal have mulighed for at køre med det mest moderne materiel overhovedet, fortæller Erik Blacha, der er administrerende direktør hos Kawasaki Danmark.
2011-sæsonen blev på ingen måde det vendepunkt på flere års nedgang, som branchen som helhed havde håbet på. Men i stedet for at grave sig ned og gå i flyverskjul, vælger Kawasaki at opruste.
- Vi har netop været på EICMA-messen i Milano, som er en af de største af sin art. Og her var det tydeligt, at Kawasaki er i gang med at distancere sig fra konkurrenterne. Det er os, der kommer med flest nyheder i år, påpeger Erik Blacha.
Hele fire nye modeller
I alt fire nye motorcykler ser dagens lys i den kommende tid, og en af de modeller, som mange motorcykelentusiaster ser frem til på de danske landeveje, er den ultimative sportstourer, Kawasaki ZZR1400 ABS.
- Det er jo på mange måder vores topmodel, som nu kommer i en forrygende ny version. Den har fået et moment, som i den grad render fra konkurrenterne, for den nye ZZR har således den hurtigste acceleration hidtil, fortæller Erik Blacha.
En rekord, der ellers har tilhørt den sagnomspundne Hayabusa fra et konkurrerende mærke.
Kawasaki ZZR1400 ABS er udstyret med det nyeste inden for elektronik, såsom justerbar traction control for maksimal acceleration og øget sikkerhed, samt et valgbart ”køre-mode”, der reducerer effekten til 75 procent og samtidig giver en blidere effekt udvikling.
Høj fokus på sikkerhed
- Så stor en maskine er naturligvis udstyret med masser af sikkerhed og det nyeste nye inden for ABS, understreger Erik Blacha.
En anden kendt model fra Kawasaki – eller rettere to – er ER6, der både kommer i en variant med og uden kåbe.
- De seneste tre-fire år har ER-6f ABS og ER-6n ABS været i top tre på salgsbarometeret herhjemme, så det er klart, at vi regner med en stor interesse for de to modeller, påpeger Erik Blacha.
ER-6 er i den nye version blevet endnu mere skarp at se på, og samtidig er der sket en række omfattende opdateringer og forbedringer.
- Den nye model er udstyret med det mest moderne ABS-system, som findes, og samtidig har man integreret en kørecomputer, der beregner forbrug, gennemsnitsfart og resterende brændstof, fortæller Erik Blacha.
En storebror til Versys 650 ABS
Hvor ER-6n ABS er den nøgne maskine, er søstermodellen ER-6f ABS iført kåbe og kan desuden fås med tasker i samme farve som motorcyklen.
Den fjerde nyhed fra Kawasaki er virkeligheden måske den største, for der er tale om en Versys 1000 ABS, som baserer sig på den meget roste motor fra Z1000SX ABS – kåret som Årets Motorcykel 2011.
- Vi har høstet mange roser for vores Versys 650 ABS -modeller, og nu kan vi så tilbyde en firecylindret en af slagsen, som så også har lidt flere kræfter, fortæller Erik Blacha.
Effekten er dog tonet ned på Versys-versionen, så motoren yder 118 hestekræfter i stedet for 138, som den gør på Z1000SX ABS.
- Det skyldes udelukkende et ønske om at øge momentet, så maskinen trækker endnu bedre i højt gear fra lav fart. Og det kan den nye Versys, påpeger Erik Blacha.
En trussel mod miljøet
Maskinen er udstyret med det særlige køre-mode, der – præcis som på ZZR1400 ABS – reducerer effekten til 75 procent af det maksimale. Og også her er ABS og traction control standard.
- Det bliver fremadrettet sådan, at på de modeller, hvor vi har mulighed for det, der vil ABS-bremser være standard. Vores maskiner er hurtige, men de er også sikre, understreger direktøren.
De fire nye modeller, der endnu ikke er prissat, lander hos de danske Kawasaki-forhandlere i løbet af december, januar og februar.
- Vi mangler lige at få de sidste detaljer på plads i forhold til priserne, men jeg kan kun opfordre folk til at følge med på vores hjemmeside, hvor man i øvrigt også kan læse mange flere detaljer om de forskellige modeller, påpeger Erik Blacha.